Rasvasaari

Visuveden ja Virtain välillä Oikanselällä sijaitseva Rasvasaari on vesistön kauneimpia helmiä.

Saaren pohjoisosassa on tontti, joka on Virtain Pursiseuran ja Näsijärven Purjehdusseuran yhteishallinnassa. Saaren rannat ovat monesta kohtaa rantautumiskelpoisia.

Kiinteitä laitureita on kolme. Matalan veden aikana Oraniemen päälaiturin syväys on noin 1,3 m.

Saaressa on kesällä 1995 valmistunut komea hirsirakennus, jossa on kookas sauna, pukuhuone ja iso takkatupa kaasuliesineen. Saaressa on myös puuvaja ja puucee, sekä soutuvene jäsenten käyttöön. Muista merkitä vieraskirjaan käyntikirjaus ja myös seuran tunnus.

Tukikohdassa on sekä VIP:n että Ännän liput. Saareen ensimmäisenä saapunut venekunta nostaa oman seuransa lipun. Jos aamulla paikalla on molempien seurojen jäseniä, suositellaan, että Virtain Pursiseura hoitaa lipunnoston. Luonnollisesti viimeisenä poistuva huolehtii lipunlaskusta.

Saaressa olevat Still 380 purret kuuluvat Virtain Partiolaisille ja Virtain Pursiseuralle.

Saaren eteläkärjessä on yleisessä käytössä oleva retkeilytukikohta, jossa on poijupaikka (ei laituria) ja kota sekä ulkona oleva nuotiopaikka. Kodan ovat rakentaneet Virtain Moottorikelkkailijat.

On siis hyvä huomioida, että lisäksemme saaressa retkeilee muitakin.

Karttalehti N 515 Vaskivesi P 62° 8,3´ I 23° 47,0´

rasvasaari